Med pendeln mellan soligt och molnigt påbörjades heldagsutflykten till Norrtälje och ut i skärgårdens yttersta med ett besök hos det nystartade konstnärsresidenset Björkö Konstnod. Vi var inbjudna till ett erfarenhetsutbyte mellan konstföreningar och Daniel överlevde 2,5h-resan från Stockholm med säsongsbetonad färdkost.
Belägen söder om Barnens ö längst ut mot Ålandshavet skvallrar de idylliska omgivningarna på Björkö om ett förgånget lantliv om lott med mer nutida ansträngningar kring sommarboendes krav och bekvämligheter.
Björkö Konstnod är konstnärsdrivet med hjälp av lokalsamhället och håller fokus på produktionsplatser för yrkesverksamma konstnärer. Under perioden juli 2020 – maj 2021 drivs uteslutande konstnärsresidens. Dit konstnären söker och berättar om vad och hur de vill arbeta på platsen och bidra till projektet och bygden.
De genomför även program, kurser och håller presentationer. Konstnärerna får möjlighet att ta del av livet och naturen på Björkö och samtidigt fokusera på ett specifikt arbete. De ger tillbaka genom att på olika sätt delta i och utforska samhället här ute.
I en sån här bygd, som tredubblar folkmängden under sommarsäsongen blir de gemensamma ansträngningarna för de åretruntboende sympatiska. Med donerade verktyg och vardagsföremål, samsat med skolans blandade kvarlåtenskap bygger Konstnoden upp ett hushåll med arbetsplatser för flertalet konstnärliga uttryck.
Det höga besöksantalet för allt vad Konstnoden arrangerar överträffar många gånger liknande arrangemang i stan. Ett gott tecken på bygdens gemenskap och evenemangstörst, men skrapar man lite på ytan tycktes det också finnas en kreativ tradition bakåt i tiden. Vilket göder en självklarhet för konsten, även den samtida. Så valet av plats för ett permanent residens är inte helt ogenomtänkt.
Samsas gör således 7 konstnärer från alla sorters håll, med varsin ateljé och sovplats utspridda i husen med de största skolsalarna som gemensamma utställningsgallerier vid tillfälle.
Som på Tomma Rum samlas de boende konstnärerna till gemensamma måltider. Vid tillfället kryddat av Alexandra Kostrubalas förlängda performance-arbete. Återigen öppnar sig ett delat hushåll med generösa omgivningar oslagbart som kreativt näste och kulturellt utbyte för samtliga inblandade. En erfarenhet och övertygelse som Tomma Rum gladeligen delar.
Nedlagd först 2017 med en renovering den här sidan millennieskiftet, är skolan tekniskt välutrustad. Administrativt som inredningsmässigt. Det är charmant med de ålderstigna fast mycket hållbara, skolmöblerna och andra historiska detaljer. Men varken de eller senare ting tar överhanden, utan det är tydligt att Konstnoden införlivat sin nyfikna verksamhet i de båda hundraåriga byggnaderna som inte är en skola längre.
Likt de flesta verksamheter idag hänger framtiden aningens på bidragsgivares corona-administration med oklara riktlinjer. Men föreningen har byggt upp mycket goda förutsättningar för ett permanent mångsidigt kulturutbyte i en fantastisk miljö.